Wat te doen bij een verwarde of overlastgevende buur?

HYA deelt dit artikel van Ymere over wat te doen bij een verwarde of overlastgevende buur. Het artikel biedt praktische tips en legt uit wat huurders zelf kunnen doen, welke stappen Ymere neemt, en hoe hulpinstanties en gemeenten betrokken zijn

Help! Ik heb last van een verwarde buur

Als u overlast ervaart van een buurman of buurvrouw met bijvoorbeeld psychische problemen of een verslaving kan dat uw leven behoorlijk bederven. Denk aan geluidsoverlast, hinderljk gedrag, intimidatie of een algemeen gevoel van onveiligheid. Anderen leven juist teruggetrokken, verwaarlozen zichzelf of hun huis. Wat kunt u als buur of omwonende hieraan doen? En wat is Ymere’s rol als verhuurder? Ymere vraagt het aan Maartje, consulent overlast in Amsterdam-Oost.
Het is in Nederland zo dat geestelijke- en verslavingszorg op lokaal, gemeentelijk niveau is geregeld. Gemeenten werken samen met maatschappelijke hulpverleningsinstanties en woningcorporaties voor zorg en onderdak.

“Dat betekent dat wij woningen verhuren aan zorginstellingen waarin hun cliënten gaan wonen. Wij verhuren de woning, zij bieden goede begeleiding en zorg”, legt Maartje uit. Vanwege privacywetgeving weten wij niet altijd wat de achtergrond is van deze bewoners. Daarnaast zijn er ook bewoners met een gewoon huurcontract die door psychische of verslavingsproblemen overlast kunnen veroorzaken.

Ymere vindt dat de basis van een fijn leven begint met een eigen plek waar je kunt wonen. Ook als je wat tegenslagen in het leven hebt gehad is dat dé plek om je leven op de rit te krijgen. Soms met hulp van een maatschappelijke instelling. Daarnaast hebben gemeenten met woningcorporaties afspraken gemaakt over het huisvesten van kwetsbare huurders. Dat gaat heel vaak goed, maar niet altijd.

Wat kunt u doen als uw buurman of -vrouw verward gedrag vertoont of overlast veroorzaakt dat leidt tot een gevoel van onbehagen en onveiligheid? 

Wij begrijpen dat een verwarde en overlastgevende buur uw leven goed kan bederven, zo zegt Maartje. Soms zo erg dat u zich niet fijn voelt in uw eigen huis. En dat u niets liever wilt dat het stopt. Per direct.

Alles begint met het zelf aanspreken van de buurman- of vrouw. Bij vermoedens van verward gedrag doe dan ook een melding bij Meldpunt Zorg van de gemeente. En informeer ons ook, zo adviseert Maartje. “Dan kunnen we contact opnemen met de gemeente en zorg of, indien van toepassing, met de instantie die de bewoner ondersteunt. Zij zijn verantwoordelijk voor goede zorg en begeleiding.”

En wat doet Ymere?

Ymere doet veel om te voorkomen dat er overlast ontstaat. Bijvoorbeeld door vooraf goed te kijken naar het percentage kwetsbare huurders dat al in de straat of buurt woont. En, als er een begeleidende instantie bij betrokken is, te onderzoeken of de kandidaat-bewoner past bij de buurt en andersom. Is er overlast: dan werkt Ymere samen met zorginstanties en de gemeente om dat op te lossen. Maartje: “Dossieropbouw is belangrijk. Bijvoorbeeld door het bijhouden van een logboek door meerdere buren. Zeker als de enige oplossing een uitspraak van de rechter is om de overlast te beëindigen kan dat alleen met goed dossier. En eerlijk: soms kan ook een bewoner door omstandigheden opeens overlast veroorzaken, terwijl er daarvoor niets aan de hand was. Ook dat gebeurt. De pijnlijke waarheid is helaas dat het 100 procent voorkomen van overlast onmogelijk is. ”

Als u zich zorgen maakt om een buurman of buurvrouw, kijk dan op de Ymere-pagina Zorgen om bewoners. Daar leest u hoe en met wie u uw zorgen kunt delen.

Bron van dit artikel: Ymere.nl 

Meer over HYA

Woningcorporatie in metropoolregio amsterdam

Voor alle huurders in amsterdam


Ontvang de nieuwsbrief