Hoe kom je in contact met mensen in je complex die je nog niet kent? Hoe leer je je buren kennen? De ABCD-aanpak kan je erbij helpen. Lees mee.
In dit artikeltje leggen we iets uit over de ABCD aanpak. Een aanpak om mensen in verbinding te brengen. Het gaat daarbij om ‘wat mensen kunnen’. ”Focus on what’s strong, not what’s wrong’ is de kern. Je gaat op zoek naar de kracht en capaciteiten van mensen. Centraal staat het opbouwen van sociale relaties en het bouwen van sterke gemeenschappen en informele netwerken die open staan voor iedereen. Het gaat om wat mensen zelf willen en kunnen en wat zij als gemeenschap voor elkaar kunnen krijgen. ABCD is géén methode. Het heeft vele toepassingen en volgt de eigenheid, het ritme en het tempo van een wijk of van een complex. Misschien is het wel iets voor jullie bewonerscommissie?
Stap 1: Ga in gesprek.
Iedereen beschikt over ‘assets’; gaven, vaardigheden en passies. Gaven die er van nature zijn, vaardigheden die zijn ontwikkeld en passies voor dingen waar je wat bij voelt en energie van krijgt. Door met elkaar in gesprek te gaan ontdek je alles wat in een complex aan bouwstenen aanwezig is.
Een ontmoeting met buren regelen kan op verschillende manieren. Zoals aanbellen bij de buurvrouw, oproepen om de de straat vegen met de buren, om een appeltaart te bakken, even meegaan met medicijnen ophalen. Het zijn de kleine dingen, waar een binnen ABCD een hele Nederlands/Engelse theorie van ‘zelfsturing’, ‘wederkerigheid’, ‘assets’, ‘dienend leiderschap’ enzovoort onder zit. Onder dit stuk zetten we wat links naar boeken en publicaties voor de liefhebbers.
Schrijf na de ontmoetingen het liefst ook op wat je hebt ontdekt. We hebben een – tekenaar, ambtenaar, wandelaar, lekkere stampotkoker – in ons complex. Dan ben je de ‘assets’ van je complex in kaart aan het brengen. Kan altijd van pas komen!
Stap 2. Ontmoeten: breng mensen bij elkaar
Ontmoeting leidt tot enthousiasme en energie. Ontmoeting maakt van alles mogelijk; van het een komt het ander.
Ga niet meteen op zoek naar bewonerscommissieleden. Nee, maak het een feestje. Noem het ook een buurtfeestje voor het complex! Zie hier voor wat voorbeeldfolders die je kunt gebruiken om de mensen in je complex uit te nodigen. Nodig mensen persoonlijk uit.
En doe een enquête: het liefst ook persoonlijk, anders door de brievenbus. Kijk hier voor voorbeeld-enquêtes. Vraag wat mensen bij willen dragen aan het feest? Willen zij de hapjes maken? Foto’s maken, voor de kinderen zorgen? Slingers ophangen? Muziek maken? Zo niet, geen probleem: misschien de volgende keer.
Zorg dat het op de bijeenkomst meteen al duidelijk is wanneer de volgende ontmoeting is. Over vier maanden in de binnentuin? Misschien is dit dat een goed moment om je volgende enquête aan te kondigen? Waar je vragen hebt over leefbaarheid bijvoorbeeld. Of is dit het moment om te vragen wie mee wil gaan met de schouw?
Stap 3: Benoem iemand tot verbinder
Ben jij het misschien zelf? Wie binnen jullie commissie legt makkelijk contacten? Maak diegene de verbinder. Diegene staat open voor gesprekjes met bewoners. En deze persoon legt verbindingen tussen huurders. Hij/zij weet wat er speelt in het complex.
Stap 4. Bewoners leiden de verandering!
Met de reacties die je krijgt van de medehuurders moet je ook iets doen. Als blijkt dat je iets doet met hun opmerkingen, zullen ze zich de volgende keer ook betrokkener voelen.
Stap 5. Ga doen
Volg de energie en werk aan verandering! Sluit daarbij aan bij het tempo van het complex / de buurt. Vertrouw erop dat doen ook zonder plan kan. Van het een komt het ander. Begin te doen wat volgens bewoners moet gebeuren. Iets doen is de krachtigste brandstof om samen vooruit komen. Die bewonerscommissieleden die je erbij wil, komen dan later misschien ‘vanzelf’.
Stap 6: Deel de verhalen
Verhalen zijn het cement en de benen van de gemeenschap. Deel en vier de successen van het samen doen! Als je een bewonerscommissie bent die verbonden is aan HYA, mail dan gerust even met HYA (info@hya.nl), zodat wij je kunnen interviewen en je verhaal op de site kunnen zetten!
Stap 7. Kijk samen vooruit
In het proces kán een moment komen dat je naar de toekomst wil kijken. De vragen die je in dat gesprek kunt stellen.
- Wat doen we (mijn buurtgenoten of bewoners al) waar zijn ze goed in?
- Wat kunnen en willen ze nog meer doen?
- Zijn er misschien mensen die zich, op een of andere manier, willen aansluiten bij de BC?
- Waar hebben ze hulp bij nodig, van buiten de buurt?
Wat links naar meer over ABCD:
Hoe werkt Asset Based Community Development? (ABCD) – een uitgebreid artikel van LSAbewoners
Altijd Nieuw Gedoe! – een boek over ABCD