Tips voor Ymere en huurders voor betere samenwerking

Hoe beter huurders en Ymere samenwerken, hoe meer ze bereiken! Daarom heeft Huurders Ymere Amsterdam (HYA) afspraken gemaakt met de managers wonen van Ymere Amsterdam. We hebben allebei beloofd om tips en aanbevelingen door te geven om ervoor te zorgen dat de samenwerking tussen bewonerscommissies en huurdersverenigingen en gebiedsconsulenten positiever verlopen.

Als huurdersorganisatie kregen we signalen dat gesprekken tussen actieve huurders en gebiedsconsulenten niet altijd positief verlopen. Nu krijgt een huurdersorganisatie het natuurlijk vooral te horen als een samenwerking niet goed verloopt. Er zijn ook veel plekken waar het voor- en najaarsoverleg prima gaat.

Niet gelijkwaardig en ontmoedigend

Het waren wel zoveel signalen en meldingen dat wij als HYA besloten iets structureels te doen. Over de inhoud van de meldingen: deze bewonerscommissies ervaren de samenwerking tussen hen en Ymere-consulenten als ontmoedigend, niet gelijkwaardig en niet vriendelijk.

Daarom stuurde HYA een brief  over de houding van gebiedsconsulenten. Naar aanleiding daarvan gingen we in gesprek met de managers wonen. Een logische partij, want zij staan in contact met alle gebiedsconsulenten van Ymere Amsterdam.

tips samenwerking

Rollenspel

Dat gesprek pakten we op een originele manier aan. De bestuursleden van HYA hadden namelijk een rollenspel voorbereid. De managers wonen kropen in de rol van bewonerscommissieleden, terwijl HYA-bestuursleden juist speelden dat ze Ymere-gebiedsconsulenten waren.

Door het spelen van deze rollenspellen kwamen we samen tot mooie tips. Aan zowel de consulenten als aan de bewonerscommissies/ huurdersverenigingen. Doe er je voordeel mee! Pak ze er bijvoorbeeld bij tijdens je overleg met een consulent. En: reacties of aanvullingen horen we graag!

 Tips aan consulenten

  1. Begin met een compliment! Het zijn vrijwilligers, waardeer wat ze doen. Het zal de sfeer verbeteren.
  2. Neem de afgesproken tijd die voor de afspraak staat.
  3. Heb een open houding.
  4. Notuleer de gemaakte afspraken en stuur dit achteraf toe.
  5. Gebruik de lijst ‘Inventarisatie Leden Bewonerscommissie’ niet. Je kunt hoogstens vriendelijk vragen of er iets is veranderd in de BC en of ze dat door willen geven. De BC hoeft alleen verantwoording af te leggen aan HYA.
  6. Vraag bijtijds of de BC iets aan de agenda toe wil voegen.
  7. Geef ook uitleg over Gebiedsplannen en de mogelijkheden voor BC’s erin
  8. Stel standaard de vraag of er behoefte is aan een schouw of een BAR en of daar hulp bij nodig is.
  9. Besteed aandacht aan leefbaarheid en vraag naar de wensen en inbreng van de BC’s, én vertel dat er eventueel extra budgetten aan te vragen zijn door de BC!

 Tips aan Bewonerscommissies / huurdersverenigingen

  1. Stuur eventuele agendapunten en stukken van te voren toe
  2. Vraag of de consulent wil notuleren of (nog beter) doe het zelf
  3. Probeer positief de gesprekken in te gaan. Op zoek naar oplossingen is beter dan zoeken naar tegenstellingen!
  4. Kom met leuke ideeën en vraag of en hoe Ymere kan helpen (ook met budgetten)

 

Meer over HYA

Woningcorporatie in metropoolregio amsterdam

Voor alle huurders in amsterdam


Ontvang de nieuwsbrief