Registratiepunt voor huurders die huur niet meer kunnen betalen

Kunt u door de coronacrisis de huur van uw woning niet meer betalen en denkt de verhuurder niet met u mee? Dan kunt u dat registreren bij het hiervoor ingestelde registratiepunt van de Huurcommissie. De Huurcommissie houdt voor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bij of verhuurders maatwerk leveren aan huurders die door de coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen.

Door middel van de registraties wil de minister meer zicht krijgen op hoe vaak verhuurders maatwerk weigeren voor huurders die in de knel zitten. De Huurcommissie vraagt verhuurders wel om een reactie maar neemt de registraties niet inhoudelijk in behandeling. Er wordt geen procedure gestart. Het registratiepunt blijft in ieder geval tot en met september 2020 actief.

Online of anders telefonisch

Het is een online registratiepunt, maar huurders die geen toegang hebben tot internet kunnen voor hun registratie contact opnemen met de helpdesk van de huurcommissie via 070-375 4300. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur.

Veelgestelde vragen

Op de pagina van het registratiepunt, vindt u ook de veelgestelde vragen over het registratiepunt. U kunt hier antwoord vinden op vragen als:

  • Waarom bestaat dit registratiepunt?
  • Waarvoor heeft het ministerie van BZK mijn gegevens nodig?
  • Hoe informeer ik mijn verhuurder dat ik de huur niet kan betalen?
  • Ik ben in de financiële problemen gekomen door een andere oorzaak dan de coronacrisis, wat nu?
  • Wat verstaan de Huurcommissie en het ministerie van BZK onder “passend” maatwerk?

registratiepunt huurders coron

Beeld van Rijksoverheid

Meer over HYA

Woningcorporatie in metropoolregio amsterdam

Voor alle huurders in amsterdam


Ontvang de nieuwsbrief