De huurdersorganisaties van Ymere gingen voor hun campagne “Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!” op bezoek bij Jarek Majchrowicz uit Amsterdam.
Dit artikel is ook gepubliceerd op de campagnewebsite: huurderstegenschimmel.nl Daar komt ook de buurvrouw van Jarek aan het woord!
Hi Jarek, hoe lang woont u hier al?
“Ik woon al ruim 26 jaar in deze woning. Vroeger was het een woning van Zomers Buiten, een woningbouwvereniging met een sociaal hart. Ik zat daar ook in het bestuur. Toen is het overgenomen door Ymere. Nu zit ik in het bestuur van de huurdersorganisatie Huurders Ymere Amsterdam (HYA).”
Hoe lang heeft u last van schimmel in de woning?
“Het is zo’n 15 jaar geleden begonnen. Het zat toen vooral op de wanden en in de voegen. Ik denk dat het ontstaan is door bezuiniging op onderhoud.”
Toen bent u gaan melden bij Ymere?
“Jazeker en dat heb ik nu behoorlijk vaak gedaan. De eerste keer duurde het lang voor ik goed geholpen werd. Ik kreeg wel antwoorden, maar er gebeurde niks. Op een gegeven moment had ik genoeg van ‘flauwekul-antwoorden’. Ik schreef ze een brandbrief dat ik ze aansprakelijk stelde voor alle verslechtering van mijn gezondheid. Ik werkte als toezichthouder voor de reclassering en ik kende voldoende mensen om te helpen met de juiste juridische toon. Nou, binnen twee weken kwam de hoofdaannemer langs.”
Wat is er dan met uw gezondheid?
“Ik heb onherstelbare schade aan mijn zenuwen en spieren, polyneuropathie, hart- en vaatziekten en COPD. In 2020 ben ik, tijdens de eerste coronagolf, op de IC opgenomen. Sindsdien heb ik ook nog longcovid.”
Jemig, wat heftig voor u. En wat deed de aannemer na uw brief?
“Ze deden een inspectie en kwamen erachter dat een wand vervangen moest worden, want die zat vol asbest. Ook zagen ze dat er veel schimmel in de voegen zat. Ze hebben alle zichtbare voegen vernieuwd in de buitenmuur. Maar binnen was er ook schimmel en daar gebeurde er niks. We hebben op eigen kosten geschilderd. Een aantal jaar later was het probleem weer terug.”
Dus weer melden?
“Ja, we melden wel, maar we worden van het kastje naar de muur gestuurd. Ik meldde het vroeger via de telefoon, en nu via MijnYmere. Dan heb je bewijs van je melding. Maar alsnog gebeurt er te weinig.
Ik vertel even ons laatste meldverhaal. Ik meld bij Ymere. Er kwam iemand van aannemer Qbuild. Die schrok zich rot en zei dat het erg was. Dan wacht je 1 week, 2 weken, maanden. Ondertussen lees je overal: Ymere helpt met schimmel. Tja.
Ik bleef bellen naar Ymere. Maar Ymere zei: bel maar met Qbuild. De aannemer verwees me naar Ymere. En uiteindelijk werd me door Ymere gezegd:
‘Er is niks gebeurd omdat u het oneens was met het rapport van Qbuild.’
Terwijl ik het rapport helemaal niet heb gezien. Dat is toch van de gekke? Ik was echt gekwetst. Later begreep ik dat Qbuild in het rapport heeft vastgesteld dat het geen ‘bouwkundige oorzaak’ heeft. En die inspecteur zei tijdens de inspectie wel heel duidelijk dat hij zag dat we mechanische ventilatie nodig hebben.In elk geval: er is nog niks gebeurd en ondertussen groeit en bloeit de schimmel…”
Zijn er voorzieningen in uw woning getroffen om u te ondersteunen?
“Er zijn wel aanpassingen gedaan in mijn huis, dat moet omdat ik een Wmo-indicatie heb. Dat betekent dat ik op kosten van de gemeente hulp krijg vanwege mijn gezondheid.
Er zijn bijvoorbeeld drempels weggehaald en handgrepen in de douche en badkamer geplaatst. En de gemeente heeft geregeld dat ik een automatische deuropener heb, vervoer op maat, hulp in huis en een aangepaste douche en toilet.Maar de schimmel in mijn huis, die elke dag mijn longen aantast, die wordt niet weggehaald.”
Wat doet dit met u?
“Ik word er ongezond van, maar ook pessimistisch en depressief. We doen zelf wat we kunnen. We hebben een grote verbouwing gedaan in de badkamer op eigen kosten: tegels eruit en panelen erin die beter tegen schimmel bestand zouden zijn. Nou, die zijn nu helemaal zwart van de schimmel. Moet je kijken: dit is een elektrische tandenborstel die een weekje in de badkamer ligt: vol met schimmel. Die gebruik ik natuurlijk niet. Maar hier word je toch triest van?”
Reactie van Ymere
Natuurlijk hebben we Ymere om een reactie gevraagd. Lees hier de reactie van Ymere:
Meer informatie:
Huurders tegen Schimmel
Hier vindt u ook folders, banners, interviews en persberichten om zelf te gebruiken.
Geen copyright!
Op sociale media delen we info en verhalen met de hashtag:
#huurderstegenschimmel
Spread the word!