“Weet ons te vinden!”, eindigde de voorzitter van Huurders Ymere Amsterdam zijn presentatie aan het klantcontactcentrum van Ymere. HYA gaf deze presentatie om een betere samenwerking te krijgen met de medewerkers van deze telefooncentrale. En om hen te vertellen over het werk en de rechten van een huurdersorganisatie en van bewonerscommissies. De medewerkers waren erg geïnteresseerd.
Als huurdersorganisaties krijgt HYA -natuurlijk- veel te horen wat er niet goed gaat bij Ymere. Ook wanneer mensen ontevreden zijn over de manier waarop ze te woord gestaan zijn via de telefoon, vertellen ze dit vaak aan de huurdersorganisatie. En dit registeren we. We brengen niet elke klacht één op één bij Ymere, maar als we zien dat er een patroon is, dat er veel klachten zijn over hetzelfde onderwerp, dan gaan we wel in gesprek met Ymere.
Onze ideeën
HYA is blij dat Ymere ook open staat voor dit gesprek. En dat ze willen aanhoren welke ideeën de huurdersorganisatie heeft. Onze gesprekken over de dienstverlening van het Klantcontactcentrum (KCC) leidde onder meer tot een uitnodiging om eens langs te komen en HYA te presenteren aan een flink aantal medewerkers.
Positie van huurders
Dat greep HYA met beide handen aan, want ze vindt het heel belangrijk dat zo veel mogelijk mensen binnen Ymere de huurdersorganisatie kennen. HYA gelooft in samenwerking. Natuurlijk met bewonerscommissies, maar zeker ook met Ymere. Goede communicatie is dan van groot belang. En om goed te kunnen communiceren moet je elkaar wél kennen. En naar elkaar luisteren.
HYA leerde op de bijeenkomst veel over de organisatie van het KCC. Zo weten we nu dat ze in teams werken met eigen specialismes. Ze hebben verschillende ‘vraagbaken’ (senior medewerkers die veel weten en in het midden van de afdeling zitten) en er is een afdeling die altijd werkt aan vragen waar niet direct een antwoord op is.
HYA vertelde dan weer over haar organisatie, vrijwillige bestuursleden én bewonerscommissies die vanuit de praktijk hard werken aan de versterking van de positie van huurders.
Kracht en nut van huurdersparticipatie
HYA is blij dat ze vurig mocht vertellen over huurdersrechten en de kracht en het nut van huurdersparticipatie. En over het feit dat we graag de samenwerking zoeken. We kwamen tot goede gesprekken. De Ymere-medewerkers stelden veel geïnteresseerde vragen. En we hebben nog een vervolgafspraak om over mogelijke oplossingen voor hardnekkige problemen door te spreken. We zijn blij dat we elkaar zo goed weten te vinden.
Bekijk hier onze presentatie aan het KCC