De Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere (SHY) vinden het positief dat deze stap nu wordt gezet – mede dankzij de aanhoudende druk vanuit huurders en hun organisaties, zoals onze campagne: “Het ligt niet altijd aan u! Meld schimmel nu!” is er meer aandacht voor dit grote maatschappelijke probleem.
De campagne brengt het probleem breed onder de aandacht, met verhalen van huurders, folders, posters en landelijke publiciteit. De jarenlange frustrerende gevechten van bewoners krijgen nu eindelijk meer gehoor.
Bouwkundige gebreken
De Amsterdamse corporaties (AFWC) maakten vandaag bekend huurkorting te gaan geven bij een schimmelprobleem dat te wijten is aan bouwkundige gebreken en niet op korte termijn opgelost kan worden. Ze schrijven: ‘Het kan zijn dat schimmel in huis steeds terugkomt. De inzet van de corporatie is om het probleem op te lossen, maar het komt voor dat er meer tijd nodig is om die bouwkundige gebreken te herstellen. In dat geval kan de corporatie proactief een tijdelijke korting op de huur geven totdat ze het gebrek heeft opgelost. De corporaties maken hierbij gebruik van de werkwijze van de Huurcommissie.’
Landelijke aanpak
De huurdersorganisaties van Ymere hoopt dat dit de vele mensen die in Amsterdamse schimmelwoningen wonen gaat helpen. De huurdersorganisaties hopen op eerlijke en snelle beoordelingen en processen. En dan zouden andere corporaties in Nederland het Amsterdamse voorbeeld moeten volgen. Want waar u ook woont: u verdient een gezonde, schimmelvrije woning én een eerlijke huur.
Meer lezen
- Lees het artikel van de AFWC: Woningcorporaties Amsterdam geven huurkorting bij schimmel in specifiek geval
- Lees bij Rijksoverheid over huurverlaging bij onderhoudsgebreken – Hoe krijg ik tijdelijke huurverlaging bij ernstige onderhoudsgebreken?
- Dit artikel is ook geplaatst door de SHY (Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere)