Om goed samen te kunnen werken moet je elkaar wel kennen. Niet alle Ymere-medewerkers zijn op de hoogte van het bestaan van huurdersorganisatie HYA. Dat is immens zonde, want daardoor kunnen ze huurders ook niet naar ons doorverwijzen én weten ze ook niet welke rechten wij als huurdersorganisaties hebben. Daarom besloten HYA en het regiomanagement van Ymere hier iets aan te doen.
HYA gelooft in samenwerking. Natuurlijk met bewonerscommissies, maar zeker ook met Ymere. Een goede communicatie is dan van groot belang. En om goed te kunnen communiceren moet je elkaar wél kennen. Bij huurdersorganisatie HYA hebben we soms het idee dat Ymere-medewerkers niet goed op de hoogte zijn van wie wij zijn en wat onze rechten zijn.
Doorverwijzen
Dat kan de samenwerking flink in de weg zitten. Daarom hebben we een folder gemaakt die we naar alle Ymere-servicemedewerkers hebben verstuurd. De mensen die telefoontjes binnenkrijgen met klachten en opmerkingen van huurders moeten weten dat ze soms kunnen doorverwijzen naar HYA. Bijvoorbeeld wanneer mensen meer willen weten over het opzetten van een bewonerscommissie. Ook hebben we met het management afspraken gemaakt dat er altijd over HYA wordt verteld tijdens inwerktrajecten van nieuwe Ymere-medewerkers.
Rechten van een huurdersorganisatie
Daarnaast hebben we afgesproken om onszelf aan verschillende Ymere-teams te presenteren. Helaas digitaal, want dat kan nu niet anders. Vandaag was het zover dat we twee mooie lunchpresentaties mochten geven. Onze voorzitter Peter Weppner deed uit de doeken wat HYA allemaal doet voor huurders en voor (het beleid van) Ymere. Hij vertelde wat de rechten zijn van de organisatie -onder meer adviesrecht, agenderingsrecht en instemmingsrecht- en hoe wij bewonerscommissies helpen met raad en daad, steun, bijeenkomsten en cursussen.
Sommige Ymere-medewerkers keken ervan op hoe flink de werkdruk is voor de bestuursleden. Een HYA-bestuurslid heeft minimaal 30 bijeenkomsten per jaar, maar het kan makkelijk oplopen tot 80 vergaderingen: en dat als vrijwilliger.
Complimenten
Peter en andere bestuursleden beantwoordden ook vragen. Het waren er veel. Ook werden complimenten uitgedeeld door Ymere-medewerkers die vertelden goed samen te werken met bestuursleden in de stad om bewonerscommissies verder te helpen. Dat is fijn om te horen. Want nogmaals: samenwerken brengt ons het verst.