De afgelopen maanden vonden twee belangrijke bijeenkomsten plaats in voorbereiding op de huuraanpassing van Ymere: één bij Vereniging Huurders Haarlemmermeer (VHH) en één bij ons, bij HYA. Tijdens deze avonden gaven Ymere-medewerkers uitleg over hun plannen, terwijl huurders hun zorgen en voorstellen deelden. Dit allemaal ter voorbereiding op het officiële advies op het huuraanpassingsvoorstel dat de Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere (SHY) begint maart aan Ymere zullen geven.
Ymere: ‘Huurverhoging nodig om te kunnen investeren’
Tijdens de bijeenkomsten lichtte Ymere toe waarom een huurverhoging volgens de corporatie onvermijdelijk is. ‘We moeten blijven investeren in verduurzaming, onderhoud en nieuwbouw,’ zei senior beleidsadviseur Popko van Meekeren. Ook wees hij op stijgende kosten en de miljoenen euro’s vennootschapsbelasting die Ymere moet betalen.
De voorgestelde huurverhoging wordt gebaseerd op landelijke regels en adviezen van onder andere NIBUD. Wel gaf Van Meekeren aan dat Ymere oog heeft voor betaalbaarheid: huurders in sloop- en nieuwbouwprojecten krijgen geen huurverhoging, en bij renovaties wordt alleen de jaarlijkse verhoging per 1 juli doorgevoerd.
Huurders kritisch: ‘Waarom moeten wij de rekening betalen?’
Veel huurders reageerden kritisch en teleurgesteld op de plannen. ‘Alles wordt duurder en nu dit er nog bovenop? Waar moet ik het van doen?’ verzuchtte een aanwezige huurder wanhopig. Anderen wezen op de servicekosten en energielasten die óók stijgen.
Veel huurders gaven aan dat ze de jaarlijkse huurverhogingen niet altijd begrijpen. Ze vroegen om duidelijke communicatie over de redenen achter de verhogingen en hoe deze worden berekend.
Sommige huurders vroegen zich af of ze bezwaar kunnen maken tegen een huurverhoging als er sprake is van achterstallig onderhoud. Kijk voor informatie hierover op de site van de Woonbond.
Bij VHH kwamen verschillende suggesties uit de zaal, zoals een inflatievolgende huurverhoging en het schrappen van de kosten voor warmtepompen uit de huur.
SHY: ‘We nemen deze zorgen mee in de onderhandelingen’
Voor de Samenwerkende Huurdersorganisaties Ymere (SHY) zijn de huurdersbijeenkomsten waardevol: de zorgen en suggesties van huurders vormen de basis voor de gesprekken met Ymere. ‘De rek is eruit,’ stelde een HYA-bestuurslid. ‘Veel huurders zitten financieel klem en kunnen er écht niets meer bij hebben.’
Eind februari gaan de gesprekken van start. Dan zal blijken of Ymere bereid is om haar plannen bij te stellen. Voor huurders is de boodschap in ieder geval duidelijk: ‘Dit is niet zomaar een cijfer, dit gaat over ons thuis.’
Lees meer
Lees op de site van de Woonbond: Landelijk en lokaal staat huurverhoging volop ter discussie