Ymeres ondersteuning nu ook toegankelijk voor dove en slechthorende huurders

Graag delen we het bericht van Ymere met goed nieuws: hun ondersteuning is nu ook toegankelijk voor slechthorende en dove huurders. 

Het gesproken woord is voor veel mensen hun moedertaal. Maar wat als gebarentaal jouw moedertaal is en geschreven taal je tweede taal? Bij elk “ditje en datje” word je daardoor verplicht om in je tweede taal een gesprek te voeren. Kan dat niet anders?

In Nederland zijn ongeveer 1,5 miljoen mensen doof of slechthorend. Voor hen is het lastig om te bellen. Dat geldt ook voor ongeveer 8% van Ymere-huurders. Om de dienstverlening ook voor hen goed toegankelijk te maken biedt Ymere ondersteuning via een doventolk. De tolk vertaalt gebarentaal naar gesproken taal en omgekeerd. Of de gesproken tekst wordt omgezet naar geschreven tekst. Om gebruik te kunnen maken van een doventolk hoeft de huurder dus geen gebarentaal te kennen.

Hoe werkt het?

Op de website van Ymere staat de optie “contact via een doventolk” voor ondersteuning in gebaar of tekst.  Klikt de beller op ‘gebaren’, dan krijgt diegene contact met een gebarentolk. De tolk neemt contact op met Ymere en vertaalt wat er gezegd wordt. U kunt zelf gebaren, spreken of typen.  Klikt de beller op ‘tekst’, dan vertaalt een tekstbemiddelaar wat er gezegd wordt. Hierbij kan de beller zelf spreken of typen.

Als het nodig is verbindt de klantcontact-medewerker het gesprek (via de tolk) door naar een andere afdeling. En de tolk blijft natuurlijk ook dat gesprek begeleiden.
Een mooie verbetering van de dienstverlening voor dove en/of slechthorende huurders.

slechthorende huurders

Meer over HYA

Woningcorporatie in metropoolregio amsterdam

Voor alle huurders in amsterdam


Ontvang de nieuwsbrief